domingo, 13 de diciembre de 2009

AVALUACIÓ DELS RECURSOS PER TREBALLAR LA INTERCULTURALITAT EN LÍNEA

El recurs seleccionat és una mostra de la cultura educativa que vol predominar en la nostra societat. Aquest consisteix en proporcionar uns valors determinats, encaminats cap a la interculturalitat, i mitjançant una pràctica educativa. En concret, la webquest seleccionada, que ja rep el nom d’idees de la interculturalitat, és com un reflex de l'educació intercultural, creada com a resposta de la diversitat cultural, i com a fallida dels altres sistemes d'educació multicultural. Aquest últim, queda refusat com a pràctica de la webquest perquè la mateixa no es dirigeix exclusivament a les persones immigrants, ni té l’objectiu d’equilibrar diferències entre els grups minoritaris i tampoc presenta una font de coneixement de la cultura d’acollida. Així que el seu objectiu s'escau més pels definits per l'educació intercultural. Aquests es basen en superar les diferències culturals, els estereotips, i centrar-se amb la interacció cultural existent en la nostra societat, des d'una perspectiva de convivència intercultural positiva, amb tolerància, sense jerarquitzar cultures, assumint la diversitat cultural, sense utilitzar conceptes de discriminació cultural. Totes aquestes consideracions es mostren a través dels tests, activitats, vídeos, punts d'informació...que la webquest presenta i orienta dins d'aquesta pràctica educativa. La qual, seria útil tant per un nadiu com un immigrant, independentment de l'edat, ja que considero que malgrat la webquest va dirigit a alumnes d'ESO, escoles d'adults i associacions de joves, seria molt pràctica per a tots els ciutadans. D'aquesta manera aquesta webquest pot constituir un procés educatiu no formal, ja que es desenvolupa en un context no escolaritzat, fet que ajuda a ampliar les possibilitats de millora de les condicions de vida dels immigrants, perquè és un recurs que està a l'abast de tothom (està a internet) i ajudarà a conscienciar a la població autòctona, lluitant contra el racisme i afavorint així la convivència intercultural. Fins el punt que els immigrants i els autòctons passin a fer coses junts, i no només a viure junts.

L'educació intercultural es justifica per a 4 arguments els quals es perceben també en la webquest: el moral,que dóna importància al respecte cap a la persona independentment de la seva identitat cultural, ens ensenya a tolerar, acceptar. Conceptes treballats, entre altres, a través dels exercicis i el test de tolerància; el epistemològic, perquè ens educa en el sentit que totes les cultures han contribuït en coses humanitàries. Aquest no es treballa tant en la webquest, però al intentar ensenyar a acceptar la diferència cultural, la lluita contra el etnocentrisme, ja contribueix en aquest sentit epistemològic; el psicopedagògic, argumenta que serveix per aconseguir la seguretat psicosocial, l'equilibri afectiu i el desenvolupament d'actituds positives per la diversitat cultural. Constitueix la base de la webquest, ja que aquesta forma part d’una pràctica educativa que lògicament procura complir amb aquest sentit psicopedagògic, i també l’acadèmic; l'acadèmic, en el sentit que es deixa de banda l'educació escolar monocultural, la qual no és adequada per vèncer les diferències escolars de grups minoritaris. També es tracten les motivacions i les seves pròpies expectatives. Així, que una part important de la webquest, també consisteix en millorar l'autoestima de grups minoritaris, potenciar la convivència i la cooperació.

En síntesis, la webquest seria un instrument que ens ajudaria a comprendre les societats pluriculturals, i ens educaria a elles d'una manera no monocultural. Qüestions que des del punt de vista intercultural l'encaminen a una valoració completament positiva.

Seguint aquesta línea, es pot concloure que el blog si té potencial educatiu, perquè intenta assolir un dels reptes de l'educació escolar, el que correspon a la lluita contra les desigualtats etnoculturals en l'educació, el fet de treballar els conflictes interculturals en positiu i en educar a la convivència intercultural.

Des de l'anàlisis dels conceptes pedagògics, la webquest, facilita el desenvolupament dels continguts, ja que implica la participació dels alumnes en els mateixos, això ho fa mitjançant l'ús d'activitats, tests, lectures i vídeos, els quals afavoreixen a augmentar la motivació. La mateixa estructura de la webquest, carateritzada per les TIC, proporciona també un dels avantatges en el seu desenvolupament, ja que no segueix una estructura rígida i lineal dels seus continguts, i per tant permet avançar més ràpid i retrocedir d'una forma àgil. Tanmateix, dins aquesta mateixa línea, la webquest té tots els avantatges d'aprenentatge que facilita l'ús de les TIC, en aquest sentit es pot concloure que forma part d'una estructura educativa positiva, la qual s'aprofita de totes les eines que ofereixen les mateixes TIC, com: el dinamisme, l'hipermedia, la connectivitat, el formalisme, la multimèdia i la interconnectivitat.

La relació de la webquest amb la seva posició interculturalista de màxims és important, perquè aquesta és un discurs forjat des d’una associació de joves adults, i no és una iniciativa estricte de l’àmbit escolar. Aquesta posició defensa que l’educació intercultural es vagi introduïnt a tota la cultura escolar, en els currículums multiculturals.

Seguint amb l'avaluació pedagògica, l'apartat "d'algunes realitats", permet desmuntar perfectament amb tots els estereotips, i ho fa mitjançant una reflexió que ens aporta nous descobriments que probablement un no s'havia plantejat. Al utilitzar la mesura estadística, a nivell de proporció i al estar representat per xifres escandelosses, es transforma amb un recurs molt objectiu, el qual no deixa cabuda a la no reflexió dels seus continguts. Això aconsegueix que l’usuari adopti més credebilitat i motivació per anar aprenent el que ensenya la webquest.

Aquest recurs està orientat, en primer lloc, cap a un nivell d'interculturalitat bàsic o d'intercanvi de coneixements, ja que ens dóna la informació bàsica del immigrant, del altre, per intentar comprendre'l, aquest és proper a la multiculturalitat, que ens apropa a l'altra cultura, sense aquest no podríem passar el següent nivell, el mitjà o de resolució de conflictes, ja que gràcies al bàsic ens obra les portes al diàleg i amb aquest es pot resoldre les problemàtiques interculturals, és clar que el blog no és un espai en el qual es pot negociar per superar aquestes situacions conflictives, però en certa manera el diàleg seria amb un mateix, amb el sentit que després del seu ús d'aquest recurs se'ns posen en debat la posició inicial que hom pot tenir al respecte amb la nova informació, arribant així a un nou consens.

Per últim, comentar que tot i les limitacions que presenta, com la mancança de guia didàctica, exercicis d’autoevaluació i debats, continua sent una bona eina psicopedagògica, en la que considero que no estaria de més que incloies una avaluació d’ella mateixa. Amb això vull dir, que es podria crea una eina metodològica que valores si els usuaris de la webquest han assolit els objectius de la mateixa i afirmes així la seva eficàcia. Potser a nivell educatiu trobaria a faltar l’existència del típic examen, tot i que també cal esmentar que a nivell personal és molt útil el test de tolerància, el qual permet avaluar la teva tolerància i ho pots fer abans i després de la pràctica de la webquest

No hay comentarios:

Publicar un comentario